Η Ευρώπη πατάει το «κόκκινο» για τα παλιά αυτοκίνητα. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε με 431 ψήφους υπέρ έναν νέο κανονισμό–σταθμό, που μεταμορφώνει από την αρχή όλο τον κύκλο ζωής των οχημάτων: από τον σχεδιασμό τους, μέχρι την υποχρεωτική ανακύκλωση στο τέλος της ζωής τους.
Και η Ελλάδα, με ....
τον πιο γερασμένο στόλο αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, βρίσκεται ξαφνικά στην καρδιά μιας τεράστιας αλλαγής.Η Ευρώπη αλλάζει τα πάντα – ξεκινώντας από το 2026
Σήμερα στους δρόμους της Ε.Ε. κυκλοφορούν 285,6 εκατομμύρια οχήματα, από τα οποία 6,5 εκατομμύρια φτάνουν κάθε χρόνο στο τέλος της ζωής τους.
Ο νέος κανονισμός έρχεται για να επιβάλει:
αυστηρότερη ανακύκλωση,
καλύτερο σχεδιασμό νέων οχημάτων,
υψηλά ποσοστά ανακυκλωμένου υλικού,
υποχρεωτική ανάληψη ευθύνης από τους κατασκευαστές,
και τέλος στις αλχημείες με μεταχειρισμένα ανταλλακτικά, πλαστά ΚΤΕΟ και ύποπτες εξαγωγές.
Με απλά λόγια: κάθε αυτοκίνητο θα έχει πλέον “τέλος” – και αυτό το τέλος θα είναι η πρέσα και η ανακύκλωση.
Ο κανονισμός της Ε.Ε. – Τι προβλέπει
1. Υποχρεωτική Ανακύκλωση Παλαιών Οχημάτων
Κάθε ΙΧ που χαρακτηρίζεται ως όχημα τέλους κύκλου ζωής θα οδηγείται υποχρεωτικά σε εγκεκριμένες εγκαταστάσεις επεξεργασίας.
2. Σχεδιασμός νέων αυτοκινήτων με 20% ανακυκλωμένο πλαστικό
Εντός 6 ετών από την εφαρμογή του κανονισμού, κάθε νέο αυτοκίνητο θα πρέπει να περιέχει τουλάχιστον 20% ανακυκλωμένο πλαστικό.
Σε 10 χρόνια, ο στόχος ανεβαίνει στο 25%.
3. Διευρυμένη ευθύνη παραγωγού
Οι κατασκευαστές θα πληρώνουν οι ίδιοι τη συλλογή και επεξεργασία των παλιών οχημάτων.
4. Καμία εξαγωγή «σαράβαλων»
Τα αυτοκίνητα που ταξινομούνται ως οχήματα τέλους ζωής απαγορεύεται να εξάγονται.
5. Αυστηροποίηση στο εμπόριο ανταλλακτικών
Τα μεταχειρισμένα ανταλλακτικά θα αποχαρακτηρίζονται από «απόβλητα» και θα θεωρούνται νόμιμα προϊόντα, αλλά μόνο υπό αυστηρούς κανόνες.
Η Ελλάδα στο “μάτι του κυκλώνα”
Η χώρα μας έχει τον πιο γερασμένο στόλο στην Ευρώπη:
📌 Μέση ηλικία ΙΧ: 17+ χρόνια
📌 Ευρωπαϊκός μέσος όρος: 12–13 χρόνια
Ο Επαμεινώντας Βοναζούντας, Γενικός Διευθυντής της ΕΔΟΑ, επιβεβαιώνει ότι κάθε χρόνο 60.000 αυτοκίνητα οδηγούνται στην ανακύκλωση στην Ελλάδα – και αυτό το νούμερο θα εκτοξευθεί.
Η Οριστική Γραμμή Λήξης: Πότε αποσύρεται κάθε EURO
Η πρόταση της ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών) καθορίζει το χρονοδιάγραμμα:
Προδιαγραφή EURO Χρονολογία Κατασκευής Υποχρεωτική Απόσυρση
Euro 1 1992–1996 2026
Euro 2 1996–2000 2030
Euro 3 2000–2005 2034
Euro 4 2005–2010 2039
Euro 5 2010–2015 2043
Euro 6 2015–σήμερα 2050
Αναλυτικά: Τι είναι κάθε EURO και γιατί αποσύρεται
EURO 1 – 1992–1996
Απόσυρση: 2026
Πολύ υψηλοί ρύποι, ελάχιστη ασφάλεια, πρώτοι καταλύτες.
📌 Παραδείγματα: Ford Escort, Opel Astra ’95, Fiat Punto ’93.
EURO 2 – 1996–2000
Απόσυρση: 2030
Καλύτεροι καταλύτες, αλλά τεχνολογία ξεπερασμένη.
📌 Clio II, Golf Mk3, Corolla ’98.
EURO 3 – 2000–2005
Απόσυρση: 2034
Αυστηρότεροι ρύποι, όχι όμως DPF στα diesel.
📌 Ford Focus Mk1, Peugeot 206, BMW E46.
EURO 4 – 2005–2010
Απόσυρση: 2039
Μεγάλος όγκος ελληνικού στόλου.
📌 Toyota Prius Gen2, VW Golf Mk5, Audi A4 B7.
EURO 5 – 2010–2015
Απόσυρση: 2043
Υποχρεωτικά DPF – λιγότερα σωματίδια.
📌 BMW F30, Passat B7, Mercedes C-Class W204.
EURO 6 – 2015–σήμερα
Απόσυρση: 2050
Τα πιο καθαρά θερμικά οχήματα που κυκλοφορούν.
📌 Golf Mk7, Hyundai Kona, Mercedes A-Class W177.
“Μη επισκευάσιμα οχήματα”: Τι σημαίνει πρακτικά
Από το 2026 και μετά, ένα αυτοκίνητο μπορεί να αποσυρθεί υποχρεωτικά όταν:
Είναι ακινητοποιημένο για πολύ καιρό
Δεν έχει περάσει ΚΤΕΟ για 2+ χρόνια
Αποτυγχάνει σε τεχνικό έλεγχο
Έχει βλάβη με κόστος επισκευής > αξίας
Έχει σοβαρά διαρθρωτικά προβλήματα
Σε αυτές τις περιπτώσεις, χαρακτηρίζεται μη επισκευάσιμο και οδηγείται άμεσα στην ανακύκλωση.
Η «δικλίδα σωτηρίας»: Ο ιδιοκτήτης αποφασίζει – αν μπορεί
Μετά τις αντιδράσεις, η Ε.Ε. προσθέτει εξαίρεση:
📌 Αν ο ιδιοκτήτης αποδείξει με έγγραφα ότι σκοπεύει να επισκευάσει το ΙΧ εντός προθεσμίας, το αυτοκίνητο μπορεί να αποφύγει την άμεση απόσυρση.
Το εμπόριο ανταλλακτικών αλλάζει ριζικά
Οι επαγγελματίες το λένε ξεκάθαρα:
Τέλος στο «κανιβαλισμό» οχημάτων – όλα καταγράφονται ψηφιακά.
Τα ανταλλακτικά από οχήματα τέλους ζωής θα είναι:
πιστοποιημένα,
καταγεγραμμένα,
νόμιμα εμπορεύσιμα.
Η Ελλάδα: κοινωνικό και οικονομικό σοκ
Σε κέντρα ανακύκλωσης όπως η Alykon στην Παιανία, ο κόσμος ρωτά:
«Μήπως έχετε κάποιο λειτουργικό ΙΧ στα 1.500 ευρώ;»
Η απάντηση των επαγγελματιών:
«Είναι πλέον αδύνατο.»
Οι ειδικοί ζητούν τεράστια οικονομικά κίνητρα, αντίστοιχα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, για να γίνει η μετάβαση χωρίς κοινωνική έκρηξη.Η νέα εποχή ξεκινά τώρα
Η Ευρώπη κλείνει οριστικά τον κύκλο των παλιών, ρυπογόνων και επικίνδυνων οχημάτων.
Η Ελλάδα, με στόλο γερασμένο και συχνά ακατάλληλο, μάχεται να προσαρμοστεί.
Ο δρόμος προς το 2026, το 2030, το 2039 και τελικά το 2050 δεν θα είναι εύκολος.
Αλλά είναι ο μόνος δρόμος για:
καθαρότερο αέρα,
ασφαλέστερους δρόμους,
και μια πιο βιώσιμη καθημερινότητα.
Το σίγουρο είναι ένα:
η εποχή των παλιών ΙΧ τελειώνει. Και αυτή τη φορά, τελειώνει οριστικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.