Στα χρόνια της πανδημίας ο κόσμος έμαθε να μένει μέσα. Οι δαπάνες για γεύματα σε εστιατόρια, ταξίδια και άλλες υπηρεσίες κατέρρευσαν και η ζήτηση για προϊόντα εκτοξεύτηκε, καθώς όλοι αγόραζαν υπολογιστές και ....στατικά ποδήλατα γυμναστικής. Οι συνήθειες αυτές αποδείχθηκαν εξαιρετικά ανθεκτικές και όταν η ζωή επέστρεψε σε κανονικούς ρυθμούς, με τον Economist να καθιερώνει το 2023 τον όρο «ερημίτες καταναλωτές».
Τώρα που η οικονομία του ερημίτη έχει περάσει οριστικά στο παρελθόν, οι δαπάνες για υπηρεσίες επιστρέφουν στην προ πανδημίας τάση τους. Όμως, υπάρχει μια διαφορά. Η οικονομία του ερημίτη έχει αντικατασταθεί από μια καταναλωτική αγορά που εξακολουθεί να διαφέρει από την προ κορωνοϊού κανονικότητα, αν και με λιγότερο εμφανείς τρόπους. Αυτή τη φορά ο Economist μιλάει για την «οικονομία της μοναξιάς».
Με τις δραστηριότητες εκτός σπιτιού να επιστρέφουν δυναμικά, οι Αμερικανοί ξοδεύουν κατά 21% περισσότερα σε δημόσιες συγκοινωνίες σε σχέση με το 2023 και δεν δίνουν πια τα χρήματά τους για να αγοράσουν εργαλεία και είδη κήπου.
Την ίδια στιγμή, εμφανίζονται αποφασισμένοι να διασκεδάσουν, με τα έσοδα από premium προϊόντα στις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες (όπως π.χ. τα εισιτήρια business class) να αυξάνονται κατά 7% ετησίως, έναντι αύξησης 1% που εμφανίζουν τα συνολικά έσοδα των εταιρειών αυτών. Αντιστοίχως, ο τζίρος των φθηνών ξενοδοχείων μειώνεται, αλλά εκείνος των ξενοδοχείων πολυτελείας αυξάνεται κατά 8%.
Παρόμοιες τάσεις καταγράφονται και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, με την Goldman Sachs να διαπιστώνει ότι τα τελευταία 1-2 χρόνια οι επενδυτές προτιμούν τις μετοχές εταιρειών που κερδίζουν όταν οι καταναλωτές βγαίνουν από το σπίτι τους, έναντι εκείνων που ευνοούνται όταν μένουν μέσα (ηλεκτρονικό εμπόριο, gaming κ.λπ.).
Σύμφωνα με την πλατφόρμα για κρατήσεις τραπεζιών σε εστιατόρια OpenTable, ο αριθμός των πελατών στα γερμανικά εστιατόρια ήταν στις αρχές του Ιουνίου κατά 10% υψηλότερος σε σχέση με πριν από ένα χρόνο.
Η πανδημία μπορεί να πέρασε, αλλά αφήνει μια σκιά στην κατανάλωση, διαπιστώνει ο Economist. Γιατί οι άνθρωποι βγαίνουν πλέον από το σπίτι, αλλά το κάνουν όλο και περισσότερο μόνοι τους. Τα στοιχεία της Airbnb δείχνουν ότι οι αναζητήσεις για σόλο ταξίδια ήταν την άνοιξη αυξημένες κατά 80% σε σχέση με πέρυσι.
Σύμφωνα με τα επίσημα βρετανικά στοιχεία, οι ταξιδιώτες χρησιμοποιούν συχνότερα αυτοκίνητα ή ταξί, τα οποία προσφέρουν ιδιωτικότητα, έναντι των δημόσιων μέσων μεταφοράς. Και στα εστιατόρια είναι πιο πιθανό από το παρελθόν οι πελάτες να τρώνε μόνοι τους. Περισσότεροι από ένας στους τέσσερις Αμερικανούς απάντησαν ότι έφαγαν όλα τους τα γεύματα μόνοι την προηγούμενη ημέρα. Πρόκειται για απότομη αύξηση σε σχέση με την προ πανδημίας εποχή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.