ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ ΛΑΘΗ ΣΤΗ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Αγνωστη λέξη είναι για τους περισσότερους δήμους της χώρας η συντήρηση των σχολείων, παρότι κονδύλια -έστω πενιχρά- δίνονται. Με ποιο τρόπο κατανέμονται αυτά; Με βάση τα στοιχεία του 2008, έστω κι αν έκτοτε ο σχολικός χάρτης της... 
χώρας έχει αλλάξει, έστω κι αν η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ) διαθέτει στοιχεία μέχρι και το σχολικό έτος 2010-2011 και ενώ το τρέχον σχολικό έτος λειτουργούν περί τις 1.000 λιγότερες σχολικές μονάδες λόγω συγχωνεύσεων.

Ειδικότερα, 1.724 ευρώ κατά μέσο όρο ανά σχολείο ή 17,6 ευρώ ανά μαθητή δίνει το ελληνικό κράτος ετησίως για τη συντήρηση των σχολείων και τις αναγκαίες επισκευές. Συνολικά, για το 2011 δόθηκαν 24.800.000 ευρώ. Με βάση τελευταία απόφαση (από 27/12/2011), η οποία υπογράφεται από τον υφυπουργό Εσωτερικών κ. Πάρι Κουκουλόπουλο, εγκρίθηκε προς τους ΟΤΑ της χώρας η κατανομή πιστώσεων ύψους 10.794.900 ευρώ για την επισκευή και τη συντήρηση σχολικών κτιρίων. Εντύπωση προκαλεί το ....
γεγονός ότι η ίδια η απόφαση επισημαίνει ότι η κατανομή έγινε με κριτήρια τον αριθμό των τμημάτων των σχολικών κτιρίων κατά 30% και των μαθητών κατά 70%, σύμφωνα με στοιχεία σχολικού έτους 2007-2008 της ΕΛΣΤΑΤ. Βέβαια, η Αρχή διαθέτει στοιχεία μέχρι το σχολικό έτος 2010-2011. Το σχολικό έτος 200708 η χώρα διέθετε 14.594 σχολικές μονάδες ενώ το 2010-11 ο αριθμός μειώθηκε στις 14.379 μονάδες. Την ίδια στιγμή, όμως, ο μαθητικός πληθυσμός αυξήθηκε από 1.384.756 το 2007-08 σε 1.401.994 το 2010-11. Πού καταγράφεται η μεγαλύτερη μείωση σχολείων, πού η μεγαλύτερη αύξηση μαθητών; Υπάρχουν περιοχές που ο αριθμός των σχολείων αυξήθηκε; Υπάρχουν άλλες που ο αριθμός των μαθητών μειώθηκε; Οι απαντήσεις είναι κρίσιμες, καθώς η εικόνα διαφοροποιείται ανά εκπαιδευτική βαθμίδα και περιοχή. Συγκεκριμένα, από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τα οποία επεξεργάστηκε ο εκπαιδευτικός-ερευνητής κ. Στράτος Στρατηγάκης, προκύπτουν τα ακόλουθα για τις σχολικές χρονιές 200708 και 2010-11:
• Ο αριθμός των νηπιαγωγείων μειώθηκε πολύ λίγο (από 5.661 σε 5.618), όμως ο αριθμός των μαθητών αυξήθηκε από 143.193 σε 153.205.
• Σημαντική μείωση παρουσιάζει ο αριθμός των δημοτικών σχολείων από 5.221 σε 5.008. Ομως, ο αριθμός των μαθητών που φοίτησαν σε δημοτικά σχολεία το 201011 ήταν 590.941, αυξημένος από τους 589.152 μαθητές του 2007-08.
• Στα γυμνάσια, ο αριθμός των σχολικών μονάδων αυξήθηκε (από 1.858 σε 1.872), σε αντίθεση με εκείνο των μαθητών που μειώθηκε (από 323.638 το 2007-08 σε 313.649 το 2010-11).
• Στα Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια και Σχολές υπάρχει αύξηση τόσο του αριθμού των σχολικών μονάδων (από 1.854 σε 1.881) όσο και των μαθητών (από 328.773 σε 344.199) ανάμεσα στις δύο σχολικές χρονιές.
Νέες συνθήκες
Και δεν είναι μόνο τα παραπάνω στοιχεία που καταδεικνύουν τον στρεβλό τρόπο κατανομής των κονδυλίων, καθώς με τις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις σχολικών μονάδων έχουμε φέτος 1.000 λιγότερα σχολεία. «Οι συγχωνεύσεις έγιναν για να μειωθεί το λειτουργικό κόστος και η συντήρηση των επιπλέον σχολείων, όμως στην κατανομή των πόρων δεν παίρνουμε υπόψη μας τις νέες συνθήκες», παρατηρεί ο κ. Στρατηγάκης.
Ευρύτερα, η συντήρηση των σχολείων δεν θεωρείται άμεσης προτεραιότητας. «Στα σχολεία οι σοβάδες πέφτουν, τα κάγκελα σκουριάζουν, οι τουαλέτες υπολειτουργούν, τα υδραυλικά θέλουν συντήρηση για να λειτουργούν σωστά. Η αδιαφορία για τα προβλήματα επιταχύνει τη φθορά με αποτέλεσμα τα κτίρια να «καταρρέουν», ενώ όταν η συντήρηση δεν γίνεται εγκαίρως τότε η ζημιά μεγαλώνει και το κόστος της αποκατάστασης της ζημιάς πολλαπλασιάζεται», συμπληρώνει ο εκπαιδευτικός. Εκτός όμως από την αδιαφορία του κράτους, και οι πολίτες δεν έχουμε μάθει να νοιαζόμαστε για τη δημόσια περιουσία, ελάχιστοι να αντιδρούν όταν βλέπουν η δημόσια περιουσία να καταστρέφεται...
Ρεπορτάζ : Απόστολος Λακάσας
(από την Καθημερινή)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.