Την ώρα που η ΕΕ παρατείνει το καθεστώς επιδοτήσεων στα ευρωπαϊκά ναυπηγεία και Ελευσίνα και Θεσσαλονίκη επιχειρούν να μπουν στο χάρτη των διεθνών ναυπηγο-επισκευαστικών εργασιών, η Άγκυρα καταργεί τους φόρους σε όσους αποφασίζουν να χτίσουν πλοία στις γιάρδες της.
Η απόφαση της Τουρκίας μάλιστα ανακοινώθηκε λιγότερο από ένα 24ωρο μετά από την απόφαση της ΕΕ να εγκρίνει τους νέους αναθεωρημένους κανόνες για την αξιολόγηση των κρατικών ενισχύσεων στη ναυπηγική βιομηχανία της Ε.Ε. Οι κανόνες αυτοί θα ισχύουν έως τα τέλη του 2012 και ουσιαστικά επιτρέπουν την έως και κατά 10% επιδότηση του κόστη ναυπήγησης πλοίων τα οποία θα χρησιμοποιούν νέες τεχνολογίες και θα φέρνουν καινοτόμα δεδομένα.
Η πρόσφατη επένδυση της MIG στα ναυπηγεία Ελευσίνας και το σχέδιο....
δημιουργίας Ζώνης Ναυπηγικών Εργασιών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης που προωθούν ο ΟΛΘ και ο ΣΕΒΕ θα λάβουν έτσι χώρα σε ένα νέο περιβάλλον με διαφορετικά δεδομένα από όσα ίσχυαν μέχρι σήμερα. Η ναυπηγική και η ναυτιλιακή βιομηχανία της Τουρκίας αποδεικνύεται ολοένα και πιο ανταγωνιστική και δεν έιναι λίγοι οι Έλληνες πλοιοκτήτες που αδυνατώντας να εξασφαλίσουν έγκαιρες (βλέπε απεργίες) και ολοκληρωμένες υπηρεσίες στην Ελλάδα προσφεύγουν στις υπηρεσίες τουρκικών ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων. Σημειώνεται ότι ήδη η γειτονική χώρα αποτελεί μεγάλη δύναμη στις διαλύσεις πλοίων ενώ έχει σημαντικό μερίδιο μεταξύ των ναυπηγείων της Ευρώπης και στην ναυπήγηση ποντοπόρων πλοίων.
Η Άγκυρα στην ναυπηγική της πολιτική θα συμπεριλάβει τώρα, σύμφωνα με τον αναπληρωτή πρωθυπουργό Ali Babacan, πρόσθετα κίνητρα για την ανάπτυξη της βιομηχανίας, πέραν της κατάργησης του φόρου της τάξης του 17% που ίσχυε μέχρι τώρα.
Ο Οργανισμός Λιμένα Θεσσαλονίκης και Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Βορείου Ελλάδος υπέγραψαν τη προηγουμένη εβδομάδα μνημόνιο συνεργασίας, για τη ναυπήγηση σκαφών με προδιαγραφές υψηλής τεχνολογίας, περιορισμένης ενεργειακής κατανάλωσης και με άλλες καινοτομίες με σκοπό να επωφεληθούν από την παράταση των επιδοτήσεων για δύο ακόμα χρόνια που αποφάσισε η Ε.Ε. Η κίνηση αποσκοπεί ακόμα να πάρει δουλειές από πλοία που περνούν από το Βόρειο Αιγαίο με προορισμό τη Μαύρη Θάλασσα, για την εκτέλεση ναυπηγικών εργασιών.
Στην Αττική τα ναυπηγεία Ελευσίνας έχουν ακόμα «ανοιχτή» στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο την υπόθεση των κρατικών επιδοτήσεων, η οποία τα δεσμεύει σε αμυντικά μόνον προγράμματα. Όμως η στροφή σε ενεργειακά αποτελεσματικά σχέδια πλοίων λαμβάνει σημαντική δυναμική καθώς επιβάλλονται περιορισμοί στις εκπομπές ρύπων της ποντοπόρου. Έτσι, τόσο οι μετατροπές όσο και οι νέες ναυπηγήσεις μπορούν να δώσουν δουλειές στην ελληνική οικονομία και θα μπορούσαν να «αναστήσουν» την ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη σε μια συνολικότερη ναυτιλιακή πολιτική προσέλκυσης της ποντοπόρου στον Πειραιά.
Η δυστοκία των ελληνικών αρχών όμως, σε ένα υφεσιακό περιβάλλον με ένα υπουργείο Ναυτιλίας διαλυμένο και μια κυβέρνηση της οποίας οι προτεραιότητες είναι άλλες, δεν επιτρέπουν αισιοδοξία για την ταχύτητα των ανακλαστικών της χώρας σε μια φάση που αναδιαμορφώνεται ο ναυπηγικός χάρτη της Μεσογείου. Αντιθέτως, η επιθετικότητα και η ταχύτητα με την οποία κινήθηκε η Τουρκία παραπέμπουν σε αυξημένο ρόλο στη νέα πραγματικότητα. Έτσι, είναι πιθανότερο να δούμε ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις να επισκευάζουν ή να μετασκευάζουν πλοία στην Τουρκία παρά στην Ελλάδα. Και αυτό όχι λόγω του κόστους, αλλά λόγω της ασυνέπειας και της αναξιοπιστίας που εξακολουθεί να χαρακτηρίζει την ελληνική ναυπηγική πραγματικότητα
Η απόφαση της Τουρκίας μάλιστα ανακοινώθηκε λιγότερο από ένα 24ωρο μετά από την απόφαση της ΕΕ να εγκρίνει τους νέους αναθεωρημένους κανόνες για την αξιολόγηση των κρατικών ενισχύσεων στη ναυπηγική βιομηχανία της Ε.Ε. Οι κανόνες αυτοί θα ισχύουν έως τα τέλη του 2012 και ουσιαστικά επιτρέπουν την έως και κατά 10% επιδότηση του κόστη ναυπήγησης πλοίων τα οποία θα χρησιμοποιούν νέες τεχνολογίες και θα φέρνουν καινοτόμα δεδομένα.
Η πρόσφατη επένδυση της MIG στα ναυπηγεία Ελευσίνας και το σχέδιο....
δημιουργίας Ζώνης Ναυπηγικών Εργασιών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης που προωθούν ο ΟΛΘ και ο ΣΕΒΕ θα λάβουν έτσι χώρα σε ένα νέο περιβάλλον με διαφορετικά δεδομένα από όσα ίσχυαν μέχρι σήμερα. Η ναυπηγική και η ναυτιλιακή βιομηχανία της Τουρκίας αποδεικνύεται ολοένα και πιο ανταγωνιστική και δεν έιναι λίγοι οι Έλληνες πλοιοκτήτες που αδυνατώντας να εξασφαλίσουν έγκαιρες (βλέπε απεργίες) και ολοκληρωμένες υπηρεσίες στην Ελλάδα προσφεύγουν στις υπηρεσίες τουρκικών ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων. Σημειώνεται ότι ήδη η γειτονική χώρα αποτελεί μεγάλη δύναμη στις διαλύσεις πλοίων ενώ έχει σημαντικό μερίδιο μεταξύ των ναυπηγείων της Ευρώπης και στην ναυπήγηση ποντοπόρων πλοίων.
Η Άγκυρα στην ναυπηγική της πολιτική θα συμπεριλάβει τώρα, σύμφωνα με τον αναπληρωτή πρωθυπουργό Ali Babacan, πρόσθετα κίνητρα για την ανάπτυξη της βιομηχανίας, πέραν της κατάργησης του φόρου της τάξης του 17% που ίσχυε μέχρι τώρα.
Ο Οργανισμός Λιμένα Θεσσαλονίκης και Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Βορείου Ελλάδος υπέγραψαν τη προηγουμένη εβδομάδα μνημόνιο συνεργασίας, για τη ναυπήγηση σκαφών με προδιαγραφές υψηλής τεχνολογίας, περιορισμένης ενεργειακής κατανάλωσης και με άλλες καινοτομίες με σκοπό να επωφεληθούν από την παράταση των επιδοτήσεων για δύο ακόμα χρόνια που αποφάσισε η Ε.Ε. Η κίνηση αποσκοπεί ακόμα να πάρει δουλειές από πλοία που περνούν από το Βόρειο Αιγαίο με προορισμό τη Μαύρη Θάλασσα, για την εκτέλεση ναυπηγικών εργασιών.
Στην Αττική τα ναυπηγεία Ελευσίνας έχουν ακόμα «ανοιχτή» στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο την υπόθεση των κρατικών επιδοτήσεων, η οποία τα δεσμεύει σε αμυντικά μόνον προγράμματα. Όμως η στροφή σε ενεργειακά αποτελεσματικά σχέδια πλοίων λαμβάνει σημαντική δυναμική καθώς επιβάλλονται περιορισμοί στις εκπομπές ρύπων της ποντοπόρου. Έτσι, τόσο οι μετατροπές όσο και οι νέες ναυπηγήσεις μπορούν να δώσουν δουλειές στην ελληνική οικονομία και θα μπορούσαν να «αναστήσουν» την ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη σε μια συνολικότερη ναυτιλιακή πολιτική προσέλκυσης της ποντοπόρου στον Πειραιά.
Η δυστοκία των ελληνικών αρχών όμως, σε ένα υφεσιακό περιβάλλον με ένα υπουργείο Ναυτιλίας διαλυμένο και μια κυβέρνηση της οποίας οι προτεραιότητες είναι άλλες, δεν επιτρέπουν αισιοδοξία για την ταχύτητα των ανακλαστικών της χώρας σε μια φάση που αναδιαμορφώνεται ο ναυπηγικός χάρτη της Μεσογείου. Αντιθέτως, η επιθετικότητα και η ταχύτητα με την οποία κινήθηκε η Τουρκία παραπέμπουν σε αυξημένο ρόλο στη νέα πραγματικότητα. Έτσι, είναι πιθανότερο να δούμε ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις να επισκευάζουν ή να μετασκευάζουν πλοία στην Τουρκία παρά στην Ελλάδα. Και αυτό όχι λόγω του κόστους, αλλά λόγω της ασυνέπειας και της αναξιοπιστίας που εξακολουθεί να χαρακτηρίζει την ελληνική ναυπηγική πραγματικότητα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.