Να εδραιώσουν την Black Friday.... επιχειρούν μεγάλες εταιρείες που για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά διενέργησαν μεγάλες καμπάνιες προώθησης της ημέρας. Η σημερινή Black Friday, που...
διεξάγεται για δεύτερη φορά παρουσιάζεται ως «γιορτή» λόγω των χαμηλών της τιμών, όπως σαν γιορτή παρουσιάζονται και οι Λευκές Νύχτες. Η διαφορά με τις λευκές νύχτες είναι ότι, ονομαστικά, η Μαύρη Παρασκευή πλησιάζει περισσότερο την πραγματικότητα, καθώς πρόκειται για μαύρη μέρα για τους εργαζόμενους. Σημειώνεται ότι κάποιες μεγάλες αλυσίδες, όπως το Πλαίσιο, ο Κωτσόβολος και η Media Markt, έχουν επιμηκύνει το διάστημα των προσφορών.
"Χαοτικές καταστάσεις, ακόμη και θάνατοι"
Όπως υπογραμμίζει ο Σύλλογος Υπαλλήλων Βιβλίου - Χάρτου - Ψηφιακών Μέσων Αττικής (ΣΥΒΧΨΑ) οι εργαζόμενοι «σαφώς και δεν έχουν πρόβλημα» με τις «καλές τιμές», μιλώντας όμως για τις «ευκαιρίες» που προσφέρουν εταιρείες όπως τα Public «ο νους μας πάει αυτόματα στους 'μισθούς - ψίχουλα' που προσφέρονται στους συναδέλφους μας». «Και μάλιστα σε μια περίοδο που σημειώνει κερδοφορία», σημειώνει ο σύλλογος.
Επιπλέον ο ΣΥΒΧΨΑ εφιστά την προσοχή σε σχέση με τις καταναλωτικές συνήθειες που διαμορφώνει η Black Friday, όσο και σε σχέση με τη δοκιμασία που συνιστά για τους εργαζόμενους στα καταστήματα. «Ενδεικτικά αναφέρουμε τις χαοτικές καταστάσεις που διαμορφώνονται μέσα στα καταστήματα (στο Διαδίκτυο υπάρχουν άπειρα σχετικά videos) ή ακόμα και τους θανάτους και τους τραυματισμούς που έχουν συντελεστεί και σχετίζονται με αυτήν».
Παραβάσεις σε 21 επιχειρήσεις πέρυσι
Θυμίζουμε ότι στην περυσινή ελληνική Black Friday διαπιστώθηκε πληθώρα εργατικών παραβάσεων, μετά από ελέγχους του ΣΕΠΕ. Συγκεκριμένα, σε 65 ελέγχους διαπιστώθηκαν παραβάσεις που αφορούσαν υπερωριακή απασχόληση και ζητήματα υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων σε 21 μεγάλες επιχειρήσεις. Ποιος ακόμη μπορεί να ξεχάσει την «απάτη» σε «προσφορά» των Public, που πωλούσε ακριβότερα notebook από την κανονική του τιμή και προδόθηκε από το ταμπελάκι που είχε ξεχάσει πάνω.
"Εκμεταλλεύονται καταναλωτές και εργαζόμενους"
Την αντίθεσή της στην καθιέρωση της Black Friday εκφράζει και η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΙΥΕ), αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «καταγγέλλουμε τις ξενόφερτες και επιθετικές στρατηγικές πωλήσεων τύπου Black Friday, που εισάγουν οι μεγαλοεργοδότες και οι οποίες όχι μόνο καταστρέφουν τον υγιή ανταγωνισμό στον κλάδο αλλά επιπλέον εκμεταλλεύονται καταναλωτές και εργαζόμενους, που καλούνται να είναι συνεχώς ελαστικά εργαζόμενοι».
"10-12 ώρες δουλειά, χωρίς ρεπό"
Να πληρωθούν κανονικά οι επιπλέον ώρες εργασίες των υπαλλήλων σε εμπορικά κέντρα και καταστήματα ζητάει με δική της ανακοίνωση η Ένωση Εμποροϋπαλλήλων Νομού Θεσσαλονίκης, που αντιδρά στην Black Friday. Όπως επισημαίνει η Ένωση, «οι εργαζόμενοι καλούνται να δουλέψουν όλη τη βδομάδα 10 και 12 ώρες την ημέρα, χωρίς ρεπό και άδειες, σε πάρα πολλές επιχειρήσεις.» Υπογραμμίζουν ακόμη: «Κανένας μικρός αυτοαπασχολούμενους δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στα μεγαθήρια του εμπορίου με το τεράστιο ποσοστό κέρδους που έχουν και μπορούν να ρίχνουν τις τιμές ανά πάσα στιγμή. Και αυτό το μέτρο για την Black Friday και οι Λευκές Νύχτες και η κατάργηση της Κυριακής αργίας, είναι μέτρα που εξυπηρετούν τα κέρδη των μεγάλων και γονατίζουν εμποροϋπάλληλους και μικρούς αυτοαπασχολούμενους» υπογραμμίζει η Ένωση".
Σε κινητοποιήσεις καλούν οι Reworkers
Σε μποϊκοτάζ καλούν τον κόσμο οι Reworkers και σε παρέμβαση τους εργαζόμενους και τις εργαζόμενες. Όπως ανακοίνωσαν στη σελίδα τους, σήμερα προχωρούν σε πολλαπλές κινητοποιήσεις στο Mall Αμαρουσίου στις 7 μ.μ., στο Mall Αγ. Δημητρίου στις 6.30 μ.μ., στο μετρό Αιγάλεω στις 5.30 μ.μ., στην Ερμού στις 5 μ.μ., στην Αριστοτέλους (Public) και στη Θεσσαλονίκη στις 5.30 μ.μ.
«Απλήρωτες υπερωρίες, ανασφάλιστη και υποδηλωμένη εργασία, υποκατώτατος μισθός και μισθοί πείνας. Αυτά είναι τα προβλήματα που βιώνουμε σήμερα μέσα στην εργασιακή ζούγκλα και όχι το γεγονός ότι δεν ψωνίζουμε», σημειώνουν στην ανακοίνωσή τους οι Reworkers. «Η Μαύρη Παρασκευή είναι μια απάτη εργοδοτική, που στη γενέτειρά της έχει προκαλέσει τραγικά γεγονότα, όπως θανάτους και τραυματισμούς πολιτών που ξημέρωναν έξω από τα καταστήματα, για να προλάβουν τις 'απίθανες και μοναδικές προσφορές', και ταυτόχρονα λιποθυμίες εργαζομένων, οι οποίοι καλούνται να εξυπηρετούν 'non-stop'», συμπληρώνουν.
Και του χρόνου... Greek black week
Παρά τις αντιδράσεις ωστόσο των εργαζομένων, η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) καταγράφει σε έρευνα που πραγματοποίησε στους εμπορικούς συλλόγους - μέλη της αύξηση της συμμετοχής των εμπορικών καταστημάτων. Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης, σχολιάζει ότι, μόλις ένα χρόνο μετά την εισαγωγή της Black Friday στην Ελλάδα, η διάρκειά της από μία ημέρα επεκτάθηκε σε τρεις, ακόμα και σε εβδομάδα. «Από του χρόνου, το πιο πιθανό είναι να την αποκαλούμε... Greek black week» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σημειώνεται ότι η ΕΣΕΕ ενημερώνει για παραμέτρους που πρέπει να προσέξουν έμποροι και καταναλωτές και δεν... διαφημίζονται:
* Δεν αποτελεί τακτικές εκπτώσεις αλλά προωθητική ενέργεια και αφορά όλη την αγορά και όλες τις επιχειρήσεις, μικρής, μεσαίας και μεγάλης κλίμακας.
* Η συμμετοχή των εμπορικών καταστημάτων είναι προαιρετική.
* Στα προϊόντα που προσφέρονται θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή.
* Εφόσον αναγράφεται ποσοστό μείωσης, αυτό θα πρέπει να αναρτάται σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία που πωλούνται τα προϊόντα.
* Δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα (50%) του συνόλου των κωδικών που διαθέτει το κατάστημα.
* Χρειάζεται προσοχή τόσο στην αποτύπωση όσο και στην ουσία των μειώσεων, καθώς τα προβλεπόμενα διοικητικά πρόστιμα είναι μεγάλα.
http://www.avgi.gr/article/5499405/8549542/e-black-friday-den-einai-giorte-einai-apate-ergodotike
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.